Home

ניוזלטר הנדסה ביורפואית

גישה חדשנית לאיתור פתח המעי

Read full newsletter »  

הסטודנטים איליה גלנץ וצפריר עוזר הם הזוכים במקום הראשון בתחרות הפרויקטים של הפקולטה להנדסה ביורפואית בטכניון. הפרס הוענק להם על פרויקט שפיתחו בשיתוף חברת צ’קאפ: שיטה חדשנית לאיתור מדויק של פתח המעי. “איתור מדויק כזה נחוץ בשימוש בגלולת הדמיה הסורקת את המעי הגס,” מסביר עוזר. “לגלולות כאלה יש אנרגיה מוגבלת, ולכן חשוב שיתחילו לפעול בעת המעבר מהמעי הדק לפתח המעי הגס ולא לפני כן.” השניים חקרו את המדדים הידועים המעידים על מעבר זה ובודדו שני אינדיקטורים שדי בהם לקביעה מדויקת כזו: (1) שיחרור אנזימיים ספציפיים ו(2)פליטת מימן ומתאן. מדדים אלה מאפשרים שיגור מדויק של הקפסולה ותחילת עבודה בדיוק במקום הנכון.

התחרות התקיימה במסגרת כנס הפרויקטים השנתי של הפקולטה, והפרסים הוענקו על ידי חברתCbyond , אשר מעודדת הצטיינות בפרויקטים בתמיכתם בפרסים מזה מס' שנים. במקום השני זכו הסטודנטים איליה גלפט ועדי סנדלסון. השניים פיתחו עבור חברת עדשות חניתה התקן המודד את מהירות הזרימה דרך השתל של החברה. שתל זה מטפל במחלת גלאוקומה רחבת זווית, המאופיינת בהפרעה בדרכי הניקוז של הנוזל המימי התוך-עיני. במקום השלישי זכו שלוש קבוצות: ורד עזר ועדי רז, שביצעו את הפרויקט שלהם במעבדה של פרופ’ דן אדם בפקולטה להנדסה ביורפואית, פיתחו תוכנה המבוססת על לימוד מילונים לצורך קלסיפיקציה אוטומטית של מבטים שונים של סריקות אקו לב. גילן גרימברג ואורי מרדלר, שביצעו את הפרויקט שלהם במעבדה של פרופ’ שולמית לבנברג מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית, פיתחו תוכנה שחוקרת ומאפיינת את המורפולוגיה של מבנים תלת-מימדיים של עצבים וכלי דם. שחר רבסקי, שביצע את הפרויקט שלו בחברת איי.די.או.אס, חקר וניתח את התכונות השונות של שתל מפרק הכתף מתוצרת החברה.

דיקן הפקולטה פרופ’ אמיר לנדסברג אמר כי “כנס הפרויקטים מתקיים במטרה לעודד יוזמה ויצירתיות בקרב הסטודנטים ולהדק את הקשר בין הפקולטה לחברות רלוונטיות בתעשייה ולמוסדות רפואיים. גופים אלה לוקחים חלק ברבים מהפרויקטים וכך נחשפים לסטודנטים שהם מהנדסי העתיד בתחום ההנדסה הביו-רפואית.”

ד”ר אלכס וילנסקי , אחראי קורס פרויקטים, אמר כי “הפרויקטים, המבטאים את הידע ואת הכלים שרכשו הסטודנטים בתחומי ההנדסה, המדע והרפואה, הם גולת הכותרת של הלימודים לתואר. במקרים רבים הפרויקט הוא שלב ראשון ברישום פטנט ובהקמת חברת סטארט-אפ.”

פרויקטים נוספים שהוצגו בכנס הם מערכת למדידת חום במהלך ניתוח פלסטי (בשיתוף חברת לומניס), עיבוד תמונה חצי-אוטומטי למיפוי מבנים אנטומיים בהדמיותMRI  של גידולים סרטניים בשד (בשיתוף חברת אינסייטק), מדבקה פולימרית למדידת החמצן בעור, והדמיה של עירור אופטו-גנטי של תאי העצב הקורטיקליים.

 

קרדיט: דוברות הטכניון

Read full newsletter »